Radio Slovenija, 1. program - intervju Borut Kržišnik 2013
Transkripcija oddaje
RADIO SLOVENIJA, 1. program, Neobvezno v nedeljo, 02. 06. 2013 (20:00 - 22:00)
Borut Kržišnik
intervju vodi Janko Petrovec
UVOD
– Zagreb -  Beograd - Bukarešta – Ljubljana: kaj ti pomenijo ta mesta, kakšno vlogo so  odigrala v tvojem življenju?
  To so mesta mojega zgodnjega otroštva. Starša sta se  veliko selila, kar je narekovala vojaška služba mojega očeta, (kar 16x preden  sem jaz prišel na svet). Zagreba se niti ne spomnim, saj smo tam ostali le še  eno leto. V Bukarešti je oče bil vojaški ataše v Jugoslovanski ambasadi, in tam  sem pogosto gledal uradne sprejeme in vedno so me obuvali v nove lakaste  čevlje, ki so me vedno žulili. In potem, ko so gostje šli, sem na skrivaj popil  še tiste majhne ostanke alkohola v njihovih kozarcih... Neprestano so se  dogajali kaki protokoli, tako da sem veliko časa bil prepuščen samemu sebi.  Vendar pa se je moje otroštvo začelo z Beogradom, kjer smo ostali do mojega sedmega  razreda osnovne šole. Ko slišim besedo otroštvo, se spomnim Beograda. Iz teh  let mi je še zmeraj močno v spominu neprestana igra, celodnevno druženje kako v  šoli, pri prijateljih doma tako tudi na cesti in prva odkritja in zavest o  življenju. Prihod v Ljubljano je bil zame pravi šok, saj je bilo življenje  popolnoma drugačno, pa še obdobje po šestem razredu osnovne šole se mi zdi za  otroka ravno najbolj občutljivo za selitev, saj ravno takrat začenja razumevati  svet.  
– Bi seznamu  mest Boruta Kržišnika dodal še kakšno?
  Všeč mi je New York, sicer pa Mediteran, Španija. 
– Kako  pomembno je okolje za tvoje ustvarjanje?
  Zdi se mi, da je življenje v različnih okoljih in  kulturah nekaj skrajno zanimivega in poučnega. Čeprav sem pri selitvi iz  Beograda v Ljubljano zelo trpel – to se mi takrat seveda ni zdelo niti najmanj  zanimivo, ravno nasprotno - in sem nekajkrat dobesedno zbežal nazaj z vlakom,  se mi zdaj zdi to, da na lastni koži občutiš različne kulture nekaj zelo  dragocenega, saj samo tako lahko razumeš, kako neverjetno različni smo lahko  ljudje, zakaj do tega pride in kako potem živimo skupaj.   
– Pri  šestindvajsetih si diplomiral iz psihologije. Leto, ko se je to zgodilo, je  bilo leto 57. številke Nove revije in plakatne afere ob Dnevu mladosti ter  hkrati leto, ko je število ljudi na svetu naraslo na pet milijard. Prelomno  leto tudi zate morda?
  V tem času, ko sem končal študij psihologije, sem  pravzaprav začenjal svojo samostojno pot kot glasbenik in skladatelj. Prej sem  vzporedno z osnovno in srednjo šolo ter študijem igral klavir in kitaro, vendar  sem se šele po študiju zares obrnil k glasbi. 
– Kakšen vpliv  je so imela znanja iz psihologije na tvoje kasnejše glasbeno ustvarjanje?
  Psihologija sama mislim da ni imela neposrednega  vpliva, nisem vlekel nobenih direktnih povezav med psihologijo in glasbo, na  primer da bi uporabljal prijeme, metodologijo psihologije pri igranju in  skladanju, to gotovo ne, ampak študij psihologije je preprosto nekaj, s čem sem  takrat spoznaval svet, in to bi konec koncev lahko bil tudi kak drug študij,  študij ekonomije ali računalništva.   
IZVIRI in PRIMERI
  – Kaj te je  sploh potegnilo v glasbo?
  Ko  poskušam najti odgovor na vprašanje, kaj je bilo tisto, kar me je povleklo v  glasbo, se moram vrniti v čas zgodnje mladosti, ko sem se šele začel zavedati  sebe in sveta, in tisto, kar me je pritegnilo s posebno močjo je bilo na  najbolj elementarni ravni že samo poslušanje glasbe: fascinirala me je njena  neposrednost, zmožnost, da spregovori z univerzalnim jezikom. To me je še  dodatno fasciniralo, ko sem glasbo primerjal z drugimi umetnostmi, na primer s  književnostjo, ki uporablja besede, katerih pomeni so se mi zdeli tako  relativni, ali pa z vizualnimi umetnostmi, ki so tudi nasičene z razumsko  logiko. 
– Tvoja pot v  glasbo je bila neobičajna – zavračal si disciplino in rutino vaje, še ko si se  posvečal klavirju, kajne?
  V  tistem času sem obiskoval glasbeno šolo za klavir, vendar me je - kljub temu,  da me je glasba privlačevala na nek nerazložljivo močan način – pri glasbenem  pouku obdajalo prav tako nerazložljivo nelagodje in dvom. Igranje klavirja se  mi je zdelo dolgočasno in nasilno avtoritarno – predvsem to preigravanje in  ponavljanje vedno istih skladb z rigorozno disciplino. Tako sem to doživljal v  tistem času. Zato sem se v enem trenutku odločil, da bom stvari vzel v svoje  roke in se bom glasbi, ki me je tako fascinirala, približal po svoje. Sam s  svojimi prihranki sem se odpravil v mesto in si kupil kitaro. Izbral sem jo  bolj na podlagi privlačnosti kot pa kakršnega racionalnega premisleka. Stvari  sem se lotil od samega začetka. Bila sva samo jaz in kitara – ter se  spoznavala. Šlo je za tako rekoč osebno razmerje. Nobene šole ni bilo, nobene  glasbene teorije, lestvic, kontrapunkta, glasbene zgodovine. Bila je samo  popolna svoboda izbire – in nobenih pravil, ki bi jim bilo treba slediti.  Zaigral sem ton in si rekel: "Aha, tukaj si!". In potem naslednjega:  "Aha, to si pa ti!" In tako naprej. To bi najbolje opisal, če bi  rekel, da je šlo bolj za ustvarjanje razmerja kot za učenje v klasičnem pomenu  besede. In takrat so se mi odprla vrata v svet glasbe.
(– Potem si  prijel za kitaro: kakšna je razlika med izkušnjama, ki si ju imel z obema  instrumentoma?)
– V tistem  obdobju si igral pri dveh zanimivih slovenskih skupinah, pri Laibachu in pri  Borghesiji. Kako se spominjaš tistih časov?
  To so bili časi dolgih turnej, številnih potovanj in  skoraj vsakodnevnih koncertov. Igranje na odru je svojevrstno doživetje,  neprimerljivo z ničemer. Mesta in odri so se vrstili drug za drugim, veliko  ljudi, poznanstev in dogodkov se je zvrstilo, vendar mi je igranje na odru  tisto, kar mi je iz tistih časov najmočneje zasidrano v spominu.  
– Kaj pa  projekt Data Direct? Za kaj gre?
  To je moja skupina, ki je posnela ploščo z naslovom La  Dolce Vita in nastopila na nekaj festivalih, vendar je kmalu, prekmalu  prenehala ustvarjati, saj je violinist Vuk Kraković odšel na glasbenoi  akademijo v London in zamenjava preprosto ni bila mogoča. 
– V bistvu si  skladateljski samouk, kako se je to začelo pri tebi?
  Začelo se je že pri skladanju za solo kitaro in za  mojo skupino Data Direct. Vendar mi je šele zasedba simfoničnega orkestra dala  tisti širok okvir, številne inštrumente   in bogatstvo zvokov, ki mi je zelo ustrezala in podpirala svobodo pri  ustvarjanju. Tudi kot skladatelj za zasedbo simfonilnega orkestra sem bil  samouk - rajši sem sam odkrival kakor da bi se vnaprej učil nekih pravil.  Vendar to ne pomeni, da sem glasbeno teorijo ignoriral. Glasbeno teorijo sem  prakticiral, vendar sem v prvi vrsti izhajal iz lastnih dognanj in izkušenj.  Teoretične racionalizacije sem izpeljeval iz lastnih izkušenj in ne obratno. (Lastna  odkritja se mi zdijo osnova, ki jo je nemogoče v celoti racionalizirati.) 
– Posvetiva se  zdaj temam, občutjem, ki so v tebi sprožile skladateljski navdih. Kot se pri  tvoji generaciji rado dogaja, je lahko prvi vzvod, inspiracija, tako akademsko  vzvišen kot tudi popularen ali pa dnevno aktualen. Magatrejske zgodbe, recimo, ena  od tvojih zgoščenk, se je porodila iz motiva, skritega v nadvse popularnem  romanu iz osemdesetih let, v Štoparskem vodniku po galaksiji Douglasa  Adamsa …
  Ja, naslov se  navezuje na motiv iz znanstveno fantastičnega romana Douglasa Adamsa Štoparski  vodnik po galaksiji, in sicer na planet Magatrejo, kjer je imela sedež  gigantska industrija, ki je izdelovala kar cele planete in svetove po naročilu  za najbogatejše prebivalce našega vesolja. No, te zgodbe pa se, seveda, ne  dogajajo samo na Magatreji v daljni prihodnosti, temveč tudi zdaj, nepretrgoma  in povsod. Vsi ljudje si nenehno delamo svoje svetove, eni z več iluzijami,  drugi z manj, eni z več domišljije, drugi z manj. 
– Če omenim  nekoliko bolj zavezujoč impulz, iz katerega se je rodil, denimo, Brutalni valček  – Valse brutal, zgoščenka iz leta2009: vojna, in to v širokem pomenu besede,  kot naravno stanje človeške družbe. Takšno stališče je sprto z vsemi  prizadevanji zadnjih desetletij, pa vendar: kaj ti pomeni izraz vojna, s katero  se ta zgoščenka v bistvu ukvarja?
  Ko so nekega novinarja, ki je večino  svoje kariere preživel na kriznih vojnih žariščih, vprašali, katera je njegova  najpomembnejša izkušnja iz teh krajev in dogodkov, je odgovoril, da se je  znebil neke velike iluzije. Vsakič je na kraj dogajanja odpotoval z neko  nejasno predstavo, da se bo položaj kmalu izboljšal, da je le še vprašanje  časa, kdaj bodo vojskujoče strani uvidele, da je njihovo početje nesmiselno ali  da je vse skupaj posledica nekega groznega nesporazuma… Prav nasprotno. Po vseh  teh letih je spoznal, da ljudje enostavno niso pripravljeni prenehati z  nasiljem. Pač – nasilje in vojne niso bile nič drugega kot nekaj čisto  vsakdanjega, kot zajtrk, sosedov sposojeni izvijač ali računi za elektriko. 
(– Izhajaš  iz vsakdanjosti vojne, kako so vojne naravno stanje človeka in ne odstop od  normale …)
– Posvetiva se  še zadnji zgoščenki, ki je izšla pred nekaj tedni: Lightning – Strela (2013):  Zakaj tak naslov? Ali je strela, ki v nas vendarle prebuja strah, nekakšno  nadaljevanje Brutalnega valčka?
  Osrednja fascinacija  albuma se suče okoli ene najbolj fascinantnih podob, ki jo poznamo, in to je  strela, blisk strele. Strela nam najbolj jasno pokaže, kako stvari delujejo, in  to je po principu moči. Iskrenje vidimo povsod: od atoma, mikroskopskih iskric v  sinapsah v naših možganih pa do socialnih nemirov in revolucije. Čeprav so to  lahko uničujoči pojavi, po drugi strani pa ustvarijo pogoje za rojstvo novih  stvari. Tako da se lahko upravičano vprašamo, ali je strela boj med dvema  nasprotjema, torej kot nekaj destruktivnega, ali nemara most med obema, ki  omogoča nadaljni razvoj? In na tem mestu se mi zdi, da se moramo zmeraj znova  vprašati, kakšna je naša vloga v tem nenehnem procesu grajenja in rušenja. Ali  smo samo gnojivo v tem večnem procesu ali pa bomo lahko obvladali strelo in  njeno destruktivnost? Kako daleč lahko sežemo z našo voljo?
– Človek   je bitje, ki gradi in zlasti ruši … Je to tvoj pogled na sodobno človeško  družbo?
  Ne samo družbo, tudi naravo. 
– Se ti ne  zdi, da s svojo glasbo v teh negotovih letih – in to tako ekonomsko kot tudi  moralno – v bistvu abstraktno ponazarjaš notranje stiske naše družbe – in da si  v tem morda bolj točen kot naša dnevno informativna poročila?
(– Če se  »dvigneva« nad posamezne primere iz tvojega opusa: Kakšen je pomen glasbe na  miselne procese poslušalcev?)
– Kaj je  natančnejše in kaj resničnejše: zvok, podoba ali beseda?
  Vsak medij, vsaka umetnost na svoj način. Besede so  gotovo najbolj razumske, z najbolj natančno definiranim pomenom, zvok nikakor  ne moremo tako natančno opredeliti. Hah, slovar zvokov še neobstaja, na srečo.  To je bil gotovo eden od ralogov, zakaj me glasba tako privlači. Zdi se mi pa,  da zvok, po drugi strani nosi v sebi tisto organskost, neposrednost in  univerzalnost, ki lahko ponazori določene stvari bolje kot besede. Tako da so  lahko podobe ali zvok kdaj bolj resnične kakor beseda. 
KAKO POTEKA SKLADANJE PRI TEBI? Najbrž ne s prvo noto …
  – Večkrat si  povedal, da nimaš vnaprej zastavljenega koncepta pri skladanju, da bi te to  neskončno dolgočasilo … Vnaprej zastavljen koncept, načrt pa vsekakor pomeni  nekakšno varnost!
  Skladanje  je zame avantura. Raje se gibam po področjih, ki so mi neznana in kjer lahko  odkrivam nove stvari. Zame je skladanje raziskovanje. Zato ne načrtujem cele  skladbe vnaprej, ker hočem, da s skladbo odkrijem nekaj novega. Vendar to drži  predvsem za začetne faze skladanja – potem ko je material za skladbo narejen,  je seveda treba poskrbeti za zgradbo, za sožitje in interakcijo vseh delov, za  primeren in funkcionalni dramaturšćki lok in ravno pri oblikovanju zgradbe pa  je seveda nujno načrtovanje. Pri tem je posamezne dele treba podrediti celoti  in pri tem dostikrat biti neusmiljen.  
– Kaj je  navdih?
  Navdih  je ena tistih stvari, o katerih vemo tako malo, pa čeprav jo srečujemo  relativno pogosto. Čeprav nam je ta beseda dostikrat na jeziku, težava nastane  takoj, ko jo želimo natančneje opredeliti. Vse kaže, da je religioznim  umetnikom veliko lažje opisati navdih kot njihovim nereligioznim kolegom.  Navdih religioznih umetnikov je tesno povezan z Bogom, z občutenji čudeža,  razodetja, navezuje se na posamezne dogodke iz Svetega pisma in podobno. Toda  če nisi religiozen, je navdih veliko teže opisati. Zanimivo je, da se takrat,  ko nereligiozni umetniki poskušajo definirati navdih, radi zatekajo k  terminologiji, ki nas spominja na religiozno. Tako govorijo, da so samo medij  nečesa, kar prihaja iz njih, mediji višje sile, kozmičnega reda ali pa čudežne  narave – da služijo kot vmesnik, da čakajo na klic, ko se jim utrne ideja in  podobno. Vendar pa mislim, da je svet dovolj čudežen tudi brez nadnaravnih sil.  Menim, da ni treba biti religiozen za to, da sprejmeš koncept navdiha in da  sprejmeš to neverjetno stvar, kot je naša domišljija.
O VIRTUALNEM SIMFONIČNEM ORKESTRU
  – Pišeš za  simfonični orkester, a vendar je tvoje osnovno orodje računalnik … Kako se je  porodila zamisel za virtualni simfonični orkester?
  Virtualni orkester sem uporabljal že od samega začetka,  vendar znotraj moje takratne skupine Data Direct. Uporaba virtualnih  inštrumentov seveda ni omejena samo na simfonični orkester  temveč na katerikoli inštrument ali zvok. Tako  smo znotraj skupine, s katero smo v živo zaigrali ves material, vkorporirali  linije, ki so bile programirane in smo tako postavili ob bok in soočali  organsko in spontano živo igranje z vnaprej določenimi programiranimi linijami.  Eden najbolj zanimivih momentov nastopi takrat, kadar smo računalniško  programirane glasbene linije približevali živemu igranju tako, da smo  programirali različna občutja, odstopanja, nepredvidljivosti, napake in  podobno. Programiranje živega igranja je res nekaj najbolj zanimivega, saj  spoznavaš, kaj je tisto, kar nas dela žive in nas razlikuje od strojev.   
– Pojasniva  poslušalcem: kaj sploh je virtualni orkester?
  Moja zasedba je simfonični orkester,  inštrumenti, ki jih uporabljam, so inštrumenti simfoničnega orkestra, vendar je  moje glavno orodje računalnik. Z drugimi besedami, to je virtualni simfonični  orkester, računalniški sistem za ustvarjanje glasbe, ki uporablja realne zvoke  orchestra vendar z vsemi možnostmi, ki jih nudijo  računalniški glasbeni programi na digitalni  platformi. Tako imamo na eni strani na razpolagi obsežne zvočne knjižnice,  nešteto zvokov orchestra, ki niso elektronsko generirani v sintetizatorju  temveč so to realni posnetki živega orchestra v digitalni obliki, posnetki vseh  njegovih sekcij, solo inštrumentov, vse to v različnih artikulacijah in  dinamikah, na drugi strani pa glasbene računalniške programe, ki ne samo da  omogočajo skladanje in pisanje partiture, kot je to običajno, temveč odpirajo  številne možnosti, ki so s konvencionalnim skladanjem brez računalnika  nemogoče.  
– Kaj se zgodi  z instrumenti simfoničnega orkestra, ko njihovi zvoki padejo v tvoj računalnik?  Kar naenkrat zvoki teh instrumentov postanejo okretnejši, zmorejo več in  drugače, kot če so igrani v živo, kajne?
  Virtualen orkester  nima težav s fizikalnimi omejitvami inštrumentov in omejitvami žive izvedbe,  vendar pa se po drugi strani ne more kosati z koncertnim orkestrom kar se tiče  živosti in organskosti. 
  Tako so, na primer, višinski  obseg inštrumentov, trajanje, barve lastnosti, ki jih virtualni orkester  poljubno uravnava in prestopa omejitve, ki jih imajo ti inštrumenti po svoji  fizični naravi. Francoski rog fizično ne more izvesti tone nad f2, vendar pa v  virtualnem orkestru takšne omejitve ne obstajajo. Določene fraze in skoki so  zaradi fizičnega ustroja inštrumenta neizvedljivi, vendar pa so izvedljivi z  virtualnim orkestrom. Določeni načini ritmiziranja so prav tako neizvedljivi v  živo, vendar pa so z virtualnim orkestrom dosegljivi. Neštete kombinacije med  tonalnostjo in atonalnostjo, ali med čistim zvokom in hrupom in podobno so  lahko zelo kompleksne, in v realni orkesterski praksi težko obvladljive, v  partituri nepregledne, pri delu z računalnikom pa to ne predstavlja nobenega  problema.
  Vsak inštrument ima svoje  prednosti in pomanjkljivosti, svojo specifično naravo, ima svojo logiko  delovanja in določen kontekst, kjer deluje bolj optimalno in, po drugi strani  tudi kontekst, ki mu ni pisan na kožo. Tuba se nikoli ne more kosat s harfo pri  lahkotnih, zračnih frazah in zaradi svoje narave ne more s tako eleganco  izvajati hitre arpeggio vzpenjajoče in padajoče linije kot to zmore harfa, po  drugi strani pa se harfa ne more primerjati s tubo v moči in tako nikoli ne  more dati orkestru tako energičnega povdarka kot to lahko stori tuba. Pri  tovrstnih primerjavah pa se nima smisla pogovarjati o pomankljivostih določenih  inštrumentov, temveč o njihovih prednostih, ne o tem, kaj določen inštrument ne  zmore, ampak o tistem, kaj zmore. In tak pristop jaz gojim do simbioze med  živim in virtualnim orkestrom. 
  Po eni strani nič ne  more nadomestiti živega igranja, po drugi strani pa z računalnikom lahko  naredimo nekaj, kar je z živo izvedbo nemogoče, vendar je bistvo v funkcionalni  simbiozi obojega, simbiozo živega igranja in zmogljive računalniške izvedbe, simbiozi,  ki nam lahko da več kot njeni sestavni deli. 
(– Tako se  začne rojevati glasba onkraj fizične omejitve instrumentov, kajne?)
  (– Kako ta  postopek komentirajo tvoji kolegi skladatelji in glasbeniki?)
– Kako si  prišel do svoje banke zvokov? Kako velika je? Kako jo dopolnjuješ?
  Knjižnice zvokov snemajo in oblikujejo cele skupine  glasbenikov in tonskih tehnikov. Najamejo cele orkestre in jih snemajo v  izbranih koncertnih dvoranah, z izbrano opremo... Te knjižnice se razvijajo in  postajajo iz leta v leto boljše. In so res zelo velike...
O IZVEDBI
  – Tvoja glasba  torej brez virtualnega orkestra oz. računalnika ne obstaja – ali je tvojo  glasbo sploh mogoče izvajati v živo?
  Seveda je mogoče, in so jo nekajkrat tudi izvedli,  pred leti je Slovenska filharmonija je izvedla Ljubezensko pesem št1 v  Cankarjevem domu, godalni kvartet Enzo Fabiani pa je izvedel skladbo Vprašanja.  Te žive izvedbe lahko upravičeno imenujemo »unpluged« ali izštekane, saj se  vsled umanjkanja  »tehnološkega  principa«, ki je prisoten v izvirniku, slišijo bolj akustično in manj  agresivno. 
– Ali obstaja  možnost kombiniranja – delno računalniške in delno žive izvedbe?
  Obstaja, vendar bi to bila precej zahtevna produkcija. 
– Vendar pa ti  računalnik omogoča, da svojo glasbo v resnici sam tudi izvedeš: ali ni to  starodavni cilj vseh skladateljev – odigrati meni idealno izvedbo?
  Prav zares, z virtualnim orkestrom  je prvič v zgodovini omogočeno skladatelju oblikovati lastno izvedbo dela za  simfonični orkester. Pri ustaljenem procesu pri klasični  glasbi to seveda ni mogoče. Pomen izvedbe je, seveda, velik, pri določenih  glasbenih zvrsteh ali kar pri posameznih skladbah pa lahko še dodatno pridobi  na pomenu. Še najbolj simptomatično to lahko zasledimo pri svobodno  improvizirani godbi, kjer je sama izvedba bistvenega pomena. Še več, izvedba je  tista, ki celo bolj definira skladbo kot njen notni zapis. Če isto skladbo  zaigra nekdo drug, skladba izgubi na svojem bistvu. Meni pa se zdi zelo  zanimivo to, kako bistven povdarek na izvedbi zasledimo pri neperformativnih  umetnostih kot sta na primer slikarstvo ali kiparstvo – tam je izvedba samega  avtorja bistvena, samoumevna in neločljiva od avtorja. Tako da se sprašujem, kakšne  bi bile slike Picassa, če bi jih izvajal nekdo drug, pa čeprav po Picassovih  natančnih navodilih? 
– Če bi na tem  mestu za trenutek prebudil psihologa v sebi: ali ni v tem skrita nekakšna  ljubosumnost do ustvarjenega – nezmožnost, da bi svojo stvaritev prepustil  samostojnemu življenju?
  Ne, nikakor nimam nič proti živim in različnim  izvedbam. 
– In to  pridemo do vprašanja »originala« pri glasbi. Kaj je torej original? Partitura,  notni zapis? Prvi posnetek? Kako to deluje pri tebi?
  Original pri moji glasbi je, preprosto povedano, to  kar naredim, in to je posnetek oziroma plošča, ki jo izdam. In to pomeni ne  samo partitura temveč že izvedba. Do lastne izvedbe imam podoben odnos kot  slikar, kjer je avtorjeva izvedba neločljiva od originala. 
O FILMU IN GLEDALIŠČU
  – Rad bi  spregovoril še o nekaterih drugih projektih – kot avtor glasbe za film si si  sicer že na Slvoenskem nabral precej izkušenj, ampak prebojno je pa bilo tvoje  sodelovanje s slovitim angleškim filmskim režiserjem Petrom Greenawayem.  Napisal si glasbo za trilogijo njegovih filmov, ki se je potem pojavila v filmu  A Life in Suitcases (in na istoimenskem albumu). Kako je prišlo do tega sodelovanja?
  Spoznala sva se leta 2000, na projektu »Zemljevid za  paradiž« na ljubljanskem gradu,  kjer je  Greenaway iskal skladatelja za ta svoj projekt in producentka Barbara Novakovič  me mu je priporočila in potem sva sodelovala še pri številnih projektih. 
– Tu ni šlo  za »glasbeno opremo« filma, ampak za samostojno delo, je tako?
  Pravzaprav je res tako bilo. Greenaway si je želel,  naj se ne oziram na nobeno predlogo, niti na scenarij ne, niti na njegovo  zbirko zgodb z naslovom Gold, ki tvori vsebinski okvir za njegove filme o Tulsu  Luperju. S tovrstnimi usmeritvami in omejitvami bi, kot sam pravi, naredil več  škode kot koristi. Greenaway se namreč izogiba ti. filmski glasbi in njeni  ilustrativnosti. Bolj ga privlači film kot celostna umetnina, torej kot nekakšen  filmski »Gesamtkunst«. Poleg tega, da je režiser in montažer, je sam tudi  slikar in pisatelj, in z vsemi temi elementi, skupaj z glasbo, gradi celostno  umetnino, kjer so njeni sestavni deli konstituitivni in bolj interaktivni, bolj  enakovredni med seboj. Zato ne preseneča, da je v njegovih filmih glasba tako  poudarjena.   
  – Je res, da  je glasba nastala še pred filmom?
  Ja, glede na to, da Greenaway daje glasbi velik pomen,  je nujno, da pozna glasbo že pred samim snemanjem, saj samo tako lahko ustrezno  posname filmski material, uravnava trajanje in ritem kadrov na načrtovano  glasbo. 
– Kako si  torej oblikoval to glasbo – ti je Greeaway dal vsaj osnovne vsebisnke smernice  ali popolnoma nič?
–  Grrenawayevi filmi so bili še posebej popularni med zahtevnim filmskim  občinstvom v osemdesetih letih in v začetku devetdesetih – takrat je glasbo za  njegove filme skladal Michael Nyman, ki je koncertiral tudi v Ljubljani.  Navadili smo se na to kombinacijo avtorjev … Te je to kakorkoli obremenjevalo?  Si si kdaj rekel: nadaljevati moram od Nymana, ali pa: nikakor ne sme biti  nobenega Nymana pri moji glasbi?
  Ne, to nima nobenega smisla, saj vsak umetnik najbolje  dela to, kar dela samostojno in brez ozkih usmeritev.  
– Navajeni  smo, da glasba v filmu ilustrira situacije, vzbuja čustva, ki jih potrebuje  naracija … Toda ali lahko glasba obstaja v filmu tudi kot samostojna umetnina? 
  To je seveda odvisno od koncepta filma. Če se spomnimo  filma Koyanisqatsi, za katerega je glasbo naredil Philip Glass, lahko rečemo,  da v tem filmu glasba igra dominantno vlogo in da posneti video material to  podpira. Da bi to film dosegel, mora biti tako zastavljen – v primeru filma  Koyaanisqatsi, so druge elemente filma potisnili v ozadje, torej tekst in igro,  tudi zgodbo, in pustili ves prostor glasbi in video posnetkom iz naravnega in  urbanega življenja. 
– Se bo  vajino sodelovanje še nadaljevalo?
  Že kar nekaj časa se nisva slišala, tako da v tem  trenutku ni v načrtu nobeno sodelovanje. 
– Kaj pa  glasba za ples? Veliko si sodeloval, denimo, z mariborskim koreografom,  plesalcem in šefom baleta Edvardom Clugom. Kakšno je bilo to sodelovanje?
  To je eno od mojih najbolj navdihujočih sodelovanj.  Srečala sva se leta 2007, ko sem spisal glasbo za plesno predstavo Sacre du  Temps, ki je producirana na Nizozemskem. Od takrat sva še nekajkrat sodelovala,  pri predstavi Skice, pri Božasnki komediji, in pri Homage a Stravinski. 
– Kakšna je  baletna ali, širše, plesna glasba danes? Obstajajo sploh še kakšne zakonitosti?
  Zakonitosti se rušijo že skozi, skozi vso zgodovino,  in zmeraj ostanejo še kakšne, ki nam jih ne uspe zrušiti. 
O VSAKDANJEM ŽIVLJENJU
  (– Po vsem, kar  sva povedala, in še zlasti po vrhunskem opusu, ki si ga ustvaril doslej, je  nujno vprašanje: kakšno življenje ti omogočajo dosedanji dosežki?)
  (– Je to standard,  ki si ga pričakoval in ki te zadovoljuje?)
  (– Kje je torej  problem? V neustrezni organizaciji družbe, ki ne upošteva ritma in potreb  ustvarjalnega življenja? Ali pa morda v neustreznih pričakovanjih ustvarjalnega  človeka, ki od družbe zahteva preveč?)
SKLEP
  – Kje so meje  umetnosti?
  Umetnost ruši meje, ki jih postavlja okolje, vendar po  drugi strani nujno potrebuje to taisto okolje, znotraj katerega deluje, saj  ravno to okolje služi kot odskočna deska in hkrati referenčni okvir, znotraj  katerega deluje, na osnovi katere se umetnost orientira, na osnovi katere odpira  nova vrata in presega obstoječe stanje, ali gradi kritiko aktualne družbe,  morale, razumevanja sveta, estetskih norm in podobno. Če bi egipčanskemu  faraounu Ramzesu 2 pokazali sliko Kandinskega, verjetno odziv ne bi bil niti  malo razumevajoč. Glasba romantike ali kasneje, atonalna glasba danes nima več  prevratniškega naboja, kot ga je imela v času svojega nastanka. 
(Konec)
Kategorizacija članka
            
  | 
        
            
  | 
    ||||||||||||||||||||||
            
  | 
    
Arhivirani dokumenti
Povezani dokumenti